Als ondernemer neemt u belangrijke beslissingen. Wij zorgen dat u die juridisch sluitend én met een gerust hart kan nemen. Van oprichting tot overdracht: wij denken met u mee. Of u nu als zelfstandige wil starten, een vennootschap opricht, een overname voorbereidt of advies zoekt bij een herstructurering: bij ons krijgt u duidelijke uitleg, correcte documenten en een persoonlijke aanpak. We stemmen onze begeleiding af op uw situatie én uw tempo.
Maak een afspraakWe begeleiden u bij de keuze van de juiste vennootschapsvorm, stellen de akte op en zorgen voor de juridische afhandeling.
Zijn uw statuten aan vernieuwing toe of wenst u aanpassingen bij gewijzigde omstandigheden? We helpen graag.
Bij verkoop, schenking of uitgifte van aandelen zorgen wij voor een rechtsgeldige overdracht en waken we over de naleving van alle wettelijke formaliteiten.
We helpen u bij de juridische kant van een overdracht, vereffening of sluiting van uw onderneming, met aandacht voor fiscale en familiale aspecten.
Een bedrijf overdragen binnen de familie vraagt inzicht en zorgvuldige voorbereiding. Wij begeleiden u, met oog voor continuïteit én familiale verhoudingen.
Wij begeleiden juridische herstructureringen en zorgen voor correcte akten en formaliteiten, afgestemd op de noden van uw onderneming en haar aandeelhouders.
Bij een inbreng van vastgoed zorgen wij voor een juridisch sluitende aanpak en geven we advies over de gevolgen op fiscaal, boekhoudkundig en notarieel vlak.
Dit artikel legt uit hoe de notaris ondernemers begeleidt bij bedrijfsoverdrachten en reorganisaties. U leest meer over juridisch advies op maat, due diligence, het opstellen van akten en de neutrale rol van de notaris in het hele proces.
Niet elke fusie tussen vennootschappen vereist een uitgebreid verslag of controle. In bepaalde structuren laat de wet een geruisloze fusie toe. Efficiënt en zonder overbodige administratie.
Als ondernemer komt u regelmatig in aanraking met juridische documenten, beslissingen en structuren. Een goede notariële begeleiding helpt u om risico's te vermijden en om vooruit te denken, zowel op korte als op lange termijn. Hieronder vindt u antwoorden op vragen die we vaak ontvangen van zelfstandigen, bedrijfsleiders en adviseurs.
Let op: De informatie hieronder is algemeen van aard en vervangt geen persoonlijk juridisch advies. Elke situatie is uniek. Voor advies op maat raden wij aan om contact op te nemen met ons kantoor.
Een eenmanszaak heeft nooit rechtspersoonlijkheid en dus geen vermogen dat afscheiden is van je privé-vermogen. Een vennootschap heeft meestal wel rechtspersoonlijkheid en haar vermogen is meestal strikt afgescheiden van je privé-vermogen, dat daardoor beschermd is. Je notaris legt je graag de verschillen uit en licht je graag de formaliteiten toe om je bedrijf op te richten.
Als je met één of meerdere andere personen in een vennootschap samenwerkt, is het verstandig duidelijke afspraken te maken. Over stemrrecht, deelneming in de winst, verkoop van aandelen, ... Uw notaris denkt graag met u mee om de juiste overeenkomst op te maken.
Ja, dat kan. Door de bestanddelen ervan in te brengen in een bestaande of door u op te richten vennootschap (inbreng in natura, inbreng van algemeenheid) of door de bestanddelen ervan te verkopen aan dezelfde vennootschap (quasi inbreng, verkoop, overdracht van algemeenheid). Uw notaris kan u begeleiden bij het proces en de fiscale impact bespreken.
Als je niets hebt geregeld, erven je wettelijke erfgenamen je bedrijf (de bestanddelen van je eenmanszaak) of de aandelen (van je vennootschap), in de door de wet bepaalde verhoudingen. Dit kan leiden tot ongewenste situaties (verdeling van aandelen onder verschillende personen, verkoop, ...) Je kan dit opvangen door een testament of een erfovereenkomst op te maken of door overdrachtsbeperkingen te voorzien in de statuten van je vennootschap of in een aandeelhoudersovereenkomst. Je notaris helpt je hier graag bij. Vraag ernaar.
Een managementvennootschap kan fiscale voordelen bieden en risico’s beperken, maar het moet juridisch en financieel goed doordacht zijn.
Een vennootschap wordt doorgaans opgericht bij notariële akte. Je notaris helpt je graag op weg. Voor de kosten houd je rekening met de registratiebelasting (normaal een vast recht van € 50,00), een ereloon dat afhankelijk is van het aanvangsvermogen of het startkapitaal, een recht op geschriften van € 100,00, de kost voor de publicatie in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad, een kantoorkost en uiteraard de btw.
Je notaris legt je graag uit welke documenten er moeten aangevraagd worden en helpt je bij het opmaken van de overeenkomst voor de verkoop van je aandelen.
De fusie of splitsing van een onderneming verloopt in verschillende fases. Je notaris loopt met je mee doorheen de juridische stappen : opmaak en publicatie van het fusie- of splitsingsvoorstel, moeten er al dan niet verslagen opgemaakt worden (fusie- of splitsingsverslagen, verslagen mbt. inbreng in natura), aanvraag van documenten (bodemattesten, EPC-attest, asbestinventarusattest, beslagberichten, pandregister, ...), opmaak en verlijden van de fusie- of splitsingsakten en publicatie daarvan (Bijlagen Belgisch Staatsblad, Kantoor Rechstzekerheid, ...). Neem gerust contact op voor een bespreking op kantoor.